Omega-3 och Hälsa fiskolivoljavalnötter

Köpguide för fiskolja

Det är inte lätt att veta vilken omega-3 som man ska köpa. Det finns ju mängder av olika märken att välja bland. När det gäller fiskolja så är kvaliteten viktig. Här får du lära dig att välja rätt. Köpguide för fiskolja »

Miljögifter i fiskolja

Enligt en undersökning som Livsmedelsverket gjorde 2004 så innehåller fiskolja små mängder miljögifter. Det som testades var innehållet av dioxiner och PCB. Mer om miljögifter i fiskolja »

Vad är omega-3?

kapslar fiskolja

Det finns ett antal fleromättade och nyttiga fettsyror som kallas omega-3. De är så kallade essentiella fettsyror vilket betyder att kroppen inte själv kan skapa dem utan vi måste få i oss dem via kosten. De är därför mycket viktiga för god hälsa. Det finns olika sorters omega-3-fettsyror; DHA (dokosahexaensyra) och EPA (eikosapentaensyra) kallas ofta också fiskolja eftersom att de finns i fisk och skaldjur, medan ALA (alfalinolensyra) kommer från växtriket och finns i rapsolja, linfröolja, portlak och valnötter. Kroppen kan dessutom omvandla ALA till EPA och DHA i små mängder om det skulle behövas.

Fisk innehåller mycket av dessa nyttiga fettsyror och anledningen till det är att fisk äter alger som innehåller omega-3. En fisk äter ju dessutom andra fiskar och får på så sätt i sig en ännu mer fiskfettsyror. Men man ska inte räkna med att all fisk innehåller de här viktiga fetterna, till exempel så innehåller inte odlad lax omega-3 om det inte har tillsatts i fodret.

Om du vill få i dig mycket omega-3 så ska du äta fet fisk som makrill, sardin, sill, ansjovis och lax. Gillar man inte fisk och ändå vill vara säker på att man ändå får i sig tillräckligt fiskfettsyror så finns det kosttillskott och naturläkemedel. Det finns en mängd olika sorter ute i handeln att välja emellan och priserna kan variera kraftigt mellan olika butiker. Oftast blir det billigare att beställa via internet.

Vi behöver fiskfetter för optimal hälsa i hjärnan och kroppen i övrigt. Omega-3 har i vetenskapliga studier visat på en rad positiva hälsoeffekter som:

  • sänkning av blodfetter och blodtryck och minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar

  • bibehåller blodkärlens elasticitet (bra för blodcirkulationen)

  • hjärnans kapacitet förbättras

  • ökar mängden serotonin (en må bra-substans) i hjärnan och lindrar depressioner

  • bekämpar inflammationer i hjärnans celler och blodkärl

  • cellmembranen blir mer mjuka och elastiska

Läs också om omega-3 på engelska.

Hälsotips: Te

Det är inte bara fisk och omega-3 som är bra för hälsan. Även vanligt te kan bidra till att skydda mot hjärt-kärlsjukdomar. Mest verksamt tycks grönt te vara, men även svart te är bra. Man kan dela in te i tre huvudkategorier:

Källa: Om te