Köpguide för fiskolja

Det är inte lätt att veta vilken omega-3 som man ska köpa. Det finns ju mängder av olika märken att välja bland. När det gäller fiskolja så är kvaliteten viktig. Här får du lära dig att välja rätt. Köpguide för fiskolja

Miljögifter i fiskolja

Enligt en undersökning som Livsmedelsverket gjorde 2004 så innehåller fiskolja små mängder miljögifter. Det som testades var innehållet av dioxiner och PCB. Mer om miljögifter i fiskolja

Vad är omega-3?

kapslar fiskolja

Det finns ett antal fleromättade och nyttiga fettsyror som kallas omega-3. De är så kallade essentiella fettsyror vilket betyder att kroppen inte själv kan skapa dem utan vi måste få i oss dem via kosten. De är därför mycket viktiga för god hälsa. Det finns olika sorters omega-3-fettsyror; DHA (dokosahexaensyra) och EPA (eikosapentaensyra) kallas ofta också fiskolja eftersom att de finns i fisk och skaldjur, medan ALA (alfalinolensyra) kommer från växtriket och finns i rapsolja, linfröolja, portlak och valnötter. Kroppen kan dessutom omvandla ALA till EPA och DHA i små mängder om det skulle behövas.

Fisk innehåller mycket av dessa nyttiga fettsyror och anledningen till det är att fisk äter alger som innehåller omega-3. En fisk äter ju dessutom andra fiskar och får på så sätt i sig en ännu mer fiskfettsyror. Men man ska inte räkna med att all fisk innehåller omega-3, till exempel så innehåller inte odlad lax någon omega-3 om det inte har tillsatts i fodret.

Den som vill få i sig mycket omega-3 ska äta fet fisk som makrill, sardin, sill, ansjovis och lax. Gillar man inte fisk och ändå vill vara säker på att ändå få i sig tillräckligt med fiskfettsyror så finns det kosttillskott och naturläkemedel. Det finns en mängd olika sorter ute i handeln att välja emellan och priserna kan variera kraftigt mellan olika butiker. Oftast blir det billigare att beställa via internet.

Vi behöver fiskfetter för optimal hälsa i hjärnan och kroppen i övrigt. Omega-3 har i vetenskapliga studier visat på en rad positiva hälsoeffekter som:

    • sänkning av blodfetter och blodtryck och minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar
    • bibehåller blodkärlens elasticitet (bra för blodcirkulationen)
    • ökar mängden serotonin (en må bra-substans) i hjärnan och lindrar depressioner
    • bekämpar inflammationer i hjärnans celler och blodkärl
    • cellmembranen blir mer mjuka och elastiska