Omega-3 och Hälsa fiskolivoljavalnötter

Allergisk mot fisk

Den som är allergisk mot fisk kan äta mat som innehåller som innehåller alfalinolensyra (ALA). Det är en kortkedjad omega-3-fettsyra som finns i vissa växter, nötter och frön i större eller mindre mängd. Portlak och linfröolja innehåller stora mängder ALA. Även valnötter innehåller också en del, men de innehåller en ännu större mängd omega-6 (se Livsmedel).

Om man äter hela linfrön så bör man begränsa intaget till högst 1-2 matskedar per dag, och krossade linfrön bör man helst undvika. Anledningen till detta är att linfrön innehåller vätecyanidproducerande glykosider som i för stora mängder kan ge neurologiska störningar och andra hälsoproblem. I linfröolja finns ingen vätecyanid och därför är den ett bättre val. För att kroppen effektivt ska kunna ta upp omega-3 från linfrön måste de antingen krossas eller intas som linfröolja. Läs också vad Livsmedelsverket skriver om linfrö.

Vissa tillverkare av fiskolja hävdar att man kan konsumera deras produkt även om man är allergisk mot fisk. Detta på grund av att fiskoljan inte ska innehålla något fiskprotein som oftast är det som orsakar fiskallergi, men kontakta alltid läkare innan du testar fiskolja om du är allergisk. Dessutom så måste man välja en produkt som håller hög kvalitet och där tillverkaren kan garantera att det inte finns något fiskprotein i fiskoljan.