December 1st, 2008
Läkemedelsverket har tagit fram nya rekommendationer för behandling av ADHD. Så här skriver Läkemedelsverket vad gäller omega-3:
“Omega-3-fettsyror ges ofta till barn med ADHD. Det finns dock endast ett fåtal dubbelblinda placebokontrollerade studier av tillägg av Omega-3-fettsyror vid ADHD och någon positiv effekt på ADHD-symtomkomplexet kan inte anses fastställd. Det finns dock vissa belägg för att Omega-3-fettsyror skulle kunna ha positiv effekt i vissa subgrupper av barn med ADHD och för vissa delsymtom av symtomkomplexet, men fortsatta studier är nödvändiga innan Omega-3 kan rekommenderas … Det finns inga kontrollerade kliniska effektstudier av Omega-3 på vuxna.”
Källa: Läkemedelsverket
Posted in Myndigheter, Sjukdomar | No Comments »
October 12th, 2007
Vid Linköpings universitet har forskare följt 145 gravida kvinnor som hade allergier och astma i familjen. Hälften av kvinnorna fick kapslar med fiskolja från den 25:e graviditetsveckan till och med den tredje amningsmånaden. Den andra hälften av deltagarna fick placebo.
Bland kvinnornas barn var allergiska reaktioner på ägg högre i placebogruppen vid ett års ålder. Detta jämfört med de som fått fiskolja. Allergiska reaktioner mot ägg bland barn är en bra indikation på risken att senare i livet utveckla olika allergier.
Forskarna kunde konstatera att halten prostaglandin E2 i blodet var lägre bland de kvinnor som fått fiskolja. Prostaglandin E2 är en substans som kan leda till allergiska immunreaktioner och därför kan ett intag av omega-3-fettsyror minska risken för dessa allergier.
Källa: www.liu.se
Posted in Barn, Sjukdomar | No Comments »
September 28th, 2007
Barn som har släktningar med diabetes typ 1, eller som har anlag för diabetes, kan minska risken att drabbas av sjukdomen genom att äta omega-3. Detta enligt forskare på University of Colorado som publicerar en ny studie i Journal of the American Medical Association.
Under åren 1994-2006 testades 1.770 barn som ansågs befinna sig i en högriskgrupp för att utveckla diabetes. Forskarna kontrollerade årligen förekomsten ö-cells-antikroppar bland barnen.
Ö-cells-antikroppar anses vara en god indikator för att bedöma risken för att drabbas diabetes. Dessa kan ge upphov till diabetes genom att antikropparna attackerar och dödar de insulinproducerade cellerna. Ö-cells-antikroppar hittades hos 58 barn.
För att kontrollera om intaget av omega-3 hade något samband med förekomsten av ö-cells-antikroppar, samlade man in information om barnens matvanor via frågeformulär. Bland de barn som hade angett att de åt mycket kort- och långkedjade omega-3-fettsyror var sannolikheten att man fann ö-cells-antikroppar 55 procent lägre.
För att få fram ännu säkrare resultat testade forskarna dessutom förekomsten av omega-3 i cellmembranen på 244 av barnen. Bland de som hade omega-3 i cellmembranen var sannolikheten att de skulle ha ö-cells-antikroppar 37 procent lägre.
Posted in Barn, Sjukdomar | No Comments »
September 4th, 2007
En expertgrupp finansierad av EU rekommenderar fiskolja till gravida kvinnor. Omega-3 kan göra att förlossningen underlättas och det kan också förbättra barnets utveckling.
Kommittén är sammansatt av experter från de två EU-finansierade projekten Early Nutrition Programming och Perinatal Lipid Nutrition. Deras rekommendation är att gravida kvinnor bör ta 200 mg DHA per dag. Dokosahexaensyra - som förkortas DHA - finns i fet fisk som lax och sill.
DHA kan förbättra utvecklingen av ögonen och hjärnan hos fostret. DHA kan också, enligt expertgruppen, göra att både förlossningen och födelsevikten blir hälsosammare.
Posted in Gravid | No Comments »
August 29th, 2007
I Livsmedelsverkets nya rapport “Fiskkonsumtion” har man gått igenom forskningen kring fiskkonsumtion och risker med miljögifter som dioxiner, PCB och kvicksilver. Livsmedelsverket konstaterar i rapporten att nyttan av att äta fisk överväger riskerna i de allra flesta fall.
Myndigheten genomför en allmän översyn av sina kostråd och rapporten “Fiskkonsumtion” kommer att ligga till grund för de nya råden angående fiskkonsumtion. De råd som finns i dag betonar alltför mycket riskerna för gravida kvinnors fiskkonsumtion, säger nutritionist Wulf Becker på Livsmedelsverket. Foster behöver mycket omega-3 och därför kan gravida kvinnor behöva äta mer fisk än de gör i dag.
En högre konsumtion av fisk skulle dessutom minska dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar, enligt Wulf Becker. Fisk är nyttig mat som innehåller långkedjade omega-3-fettsyror samt jod, selen och vitamin D. Livsmedelsverket anser att vi bör äta fisk två till tre gånger i veckan.
Källa: www.slv.se
Posted in Fisk, Livsmedel, Myndigheter | No Comments »
June 11th, 2007
Enligt SVT:s Rapport minskas risken att barn drabbas av allergier om de äter fisk minst en gång per vecka. Detta enligt en studie med 4.000 barn i Stockholm som följts från födseln till åtta års ålder.
Det var inte enbart fet fisk som minskade risken, utan även mager fisk som innehåller en lite mindre mängd omega-3. De allergier som nämns är eksem, astma, matallergier och hösnuva. Resultaten presenterades på en allergikongress i Göteborg.
Posted in Barn | No Comments »
May 11th, 2007
En forskare vid University of New Hamshire skriver i en artikel att både amning och omega-3 kan hjälpa vid förlossningsdepression. Artikeln publicerades i International Breastfeeding Journal i maj.
Det har tidigare konstaterats att det finns ett samband mellan depression och inflammation. Depression i samband med förlossning drabbar 10-20 % av kvinnorna. En av anledningarna är att nivåerna av inflammatoriska cytokiner ökar markant i slutet av graviditeten.
Andra saker som kan höja nivåerna av cytokiner är stress, vilket kan orsakas av smärta och sömnstörningar. Amning är avslappnande både för modern och för barnet och kan minska stressnivåerna. Därför kan amning minska risken att drabbas av förlossningsdepression.
Dessutom är de långkedjade omega-3-fettsyrorna EPA och DHA inflammationshämmande. Dessa kan därför också minska risken för förlossningsdepression. Andra saker kan motverka depression är motion, kognitiv terapi och antidepressiva medel.
Posted in Sjukdomar | No Comments »
April 4th, 2007
Aftonbladet har låtit undersöka innehållet av omega-3 i lax som säljs nu till påsk. Smaken bedömdes också. De köpte åtta förpackningar med kallrökt lax, plus en lax från en saluhall.
Enligt Livsmedelsverket ska lax innehålla runt tre gram omega-3 per 100 gram lax. Aftonbladets test visade att färre än hälften av de testade laxarna innehöll så mycket. Den som klarade sig sämst i testet innehöll endast 1,7 gram omega-3. Laxen som inhandlats på saluhallen var bäst i test.
Professor Livar Frøyland vid det norska institutet för närings- och fiskforskning (NIFES), säger att innehållet av omega-3 sjunkit med ca 50 procent de senaste tio åren. Anledningen är att laxen får äta mycket vegetabliliska oljor, istället för sin naturliga föda från havet.
Källa: www.aftonbladet.se
Posted in Fisk | No Comments »
April 3rd, 2007
En rapport från King’s College London, som under april publiceras i Journal of Nutrition, visar att små mängder omega-3 som utvinns ur alger sänker blodtrycket.
Deltagarna i studien fick ett kosttillskott innehållandes fettsyran DHA (dokosahexaensyra) som utvunnits ur alger. Blodtrycket mättes först innan studien påbörjades, och sedan igen efter tre månader. Studien var dubbelblind där varken deltagarna eller forskarna visste vem som fick DHA eller placebo.
Behandlingen pågick under tre månader, följd av en paus på fyra månader, och därefter ytterligare en behandling under tre månader. Därmed fick alla deltagare både verksamma kaplar och placebo.
Ett tillskott med 0,7 gram DHA sänkte det diastoliska blodtrycket med 3 mmHg (millimeter kvicksilver). Forskarna skriver också att tidigare studier har visat att det vanligtvis behövs minst 2-3 gram fiskolja för att sänka blodtrycket. Fiskolja innehåller normalt en större mängd EPA än DHA.
Posted in Alger, Sjukdomar | No Comments »
March 16th, 2007
Ännu en studie bekräftar att omega-3 tycks vara bra för hjärnan och humöret. Personer som får i sig mycket långkedjade omega-3-fettsyror, som finns i fisk, har mer grå substans i de delar av hjärnan som hör ihop med humöret.
Resultaten bygger en undersökning från University of Pittsburg där 55 personer fått svara på frågor om hur mycket långkedjade omega-3-fettsyror de normalt får i sig. Därefter har forskarna genomfört en MRI (Magnetic Resonance Imaging) som tagit bilder på hjärnan.
Forskarna kan konstatera att de som konsumerade mycket omega-3 hade också mer grå substans i hjärnans områden som reglerar humöret.
Posted in Fisk, Fiskolja | No Comments »