Fet fisk och njurcancer
Wednesday, September 20th, 2006Forskare vid Karolinska institutet konstaterar att kvinnor som äter fet fisk minskar risken för att drabbas av njurcancer. Det var 61 433 svenska kvinnor i åldern 40-76 som fick fylla i ett frågeformulär om sina matvanor. Studien publiceras idag i The Journal of the American Medical Association.
Information om kvinnornas matvanor inhämtades under åren 1987-1990 och ytterligare en gång 1997 i samband med mammografiundersökning. Forskarna har sedan kontrollerat svaren i enkäten mot cancerregistret.
De kvinnor som som angivit att de åt fet fisk (sardin, makrill, lax och sill) minst en gång per vecka under perioden 1987-2004 hade 74 % minskad risk att drabbas av njurcancer. Anledning kan vara att fet fisk innehåller mycket mer omega-3 och vitamin D jämfört med mager fisk. I studien räknas torsk och tonfisk som mager fisk.
Alicja Wolk et al. Long-term Fatty Fish Consumption and Renal Cell Carcinoma Incidence in Women. JAMA 2006;296:1371-1376.