Hög fiskkonsumtion bland gravida gör barnen smartare
Friday, February 23rd, 2007Gravida kvinnor som äter mycket fisk föder barn som utvecklas bättre både verbalt och socialt. Detta enligt en studie som publicerades i The Lancet.
I Bristol (England ) följdes 11.875 gravida kvinnor som skulle föda barn någon gång mellan april 1991 och december 1992. De fick fylla i frågeformulär om sin diet och sitt barns utveckling.
En låg konsumtion av fisk och skaldjur under graviditeten (mindre än 340 g/vecka) ökade risken att barnet var bland de 25 % som hade sämst utveckling i verbal intelligens. Detta jämfört med de kvinnor som åt mer än tre fiskmåltider per vecka (mer än 340 g/vecka).
Barnen utvecklades inte heller optimalt i motorik, kommunikation och andra sociala förmågor vid en låg fiskkonsumtion, och ju längre konsumtionen var desto större var också risken för suboptimal motorisk och social utveckling.
Forskarna skriver att: “Dessa resultat visar att riskerna med att förlora näringsämnen var större än riskerna att skadas från exponering av små mängder föroreningar i 340 g fisk och skaldjur per vecka”.
De påpekar dessutom att tidigare studier har visat att omega-3 kan vara viktiga för barns verbala utveckling, och att resultaten i denna studie också kan bero på innehållet av omega-3 i fisk och skaldjur.