Omega-3 kan skydda mot barnallergi
Friday, October 12th, 2007Vid Linköpings universitet har forskare följt 145 gravida kvinnor som hade allergier och astma i familjen. Hälften av kvinnorna fick kapslar med fiskolja från den 25:e graviditetsveckan till och med den tredje amningsmånaden. Den andra hälften av deltagarna fick placebo.
Bland kvinnornas barn var allergiska reaktioner på ägg högre i placebogruppen vid ett års ålder. Detta jämfört med de som fått fiskolja. Allergiska reaktioner mot ägg bland barn är en bra indikation på risken att senare i livet utveckla olika allergier.
Forskarna kunde konstatera att halten prostaglandin E2 i blodet var lägre bland de kvinnor som fått fiskolja. Prostaglandin E2 är en substans som kan leda till allergiska immunreaktioner och därför kan ett intag av omega-3-fettsyror minska risken för dessa allergier.
Källa: www.liu.se